Zbuduj warsztat pracy korzystając z ćwiczeń i podpowiedzi dot. Stymulacji Funkcji Wzrokowych przekazanych przez specjalistkę.
A KONIECZNE DLA DZIECI Z ZAKŁÓCENIAMI ROZWOJU.
❝ Szanowni Państwo.
Zawartość treści oraz przystępna forma kursu to prosty i łatwy sposób dostępny dla wszystkich – zarówno terapeutów jak i rodziców, świadomych dorosłych, którzy pragną wspomóc swoich podopiecznych w prawidłowym widzeniu, postrzeganiu rzeczywistości, odbiorze wrażeń ich przetwarzaniu i interpretacji.
Wiedza, która zdobędziecie, utwierdzi Was w przekonaniu, że to właśnie na układzie wzrokowym spoczywa odpowiedzialność za rozwój intelektualny i to właśnie wzrok jest niejako wyznacznikiem inteligencji naszego malucha.
Proces widzenia jest oparty na czterech układach:
- Orientacji – odpowiada za orientację w przestrzeni, równowagę, postawę oraz ułożenie ciała. Mózg wykorzystuje do tego informacje z układów czuciowych, kolejno łącząc je z bodźcami wzrokowymi.
- Lokalizacji – dzięki ruchom oczu takim jak ruchy skokowe, ruchy skoncentrowane na obiekcie/przedmiocie, ruchy śledzące przedmiot ,ruchy zbieżne (w kierunku nosa ) i rozbieżne w kierunku przeciwnym możliwe jest dostrzeganie przedmiotów w przestrzeni oraz określanie ich położenia.
- Identyfikacji – odpowiada za rozpoznawanie przedmiotów i jest ściśle związany z ostrością widzenia. Ostre widzenie na każdą odległość jest podstawą identyfikacji.
- Integracji (komunikacji) – odpowiada za połączenie uzyskanych informacji wzrokowych z mową i językiem.
Wykonując zaproponowane ćwiczenia, tak naprawdę wykonacie podwójną pracę, zwiększając ich wartość terapeutyczną. Albowiem bawiąc się ze swoim dzieckiem wyćwiczycie funkcje wzrokowe percepcyjne i zarazem optyczne, które tak naprawdę rozwijają się równocześnie i pozostają ze sobą w ścisłej korelacji.
Będziecie dumni z tego, jako ogromny wpływ macie na kształtowanie tak małej jednostki oraz jak bardzo strategicznie działacie i modelujecie rozwój swojego dziecka.
Zachęcam szczególnie rodziców, którym zależy na harmonijnym rozwoju wzrokowym swojego dziecka, ale także na rozwoju innych jego obszarów, przede wszystkim słuchowym, ruchowym, a nawet emocjonalno – społecznym, co w konsekwencji daje prawidłowy rozwój inteligencji.
Pamiętajmy, że to właśnie funkcje poznawcze determinują rozwój intelektualny, a wzrok, jako funkcja poznawcza, kształtuje się jako pierwszy i daje początek rozwojowi inteligencji oraz warunkuje jej poziom.
Jeśli w porę zajmiecie się Państwo swoimi podopiecznymi, nie będziecie musieli korzystać z długotrwałych i płatnych terapii, tym samym oszczędzicie dziecku stresu, czy innych nieprzyjemności. Musicie pamiętać, że brak lub zaburzenia w sferze koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej prowadzi do dysleksji, a trudności w czytaniu i pisaniu wynikające z zaburzeń widzenia do optodysleksji.
Problem dotyczy ponad 5 % dzieci w wieku szkolnym i wymaga specjalistycznej terapii, rehabilitacji. Mylenie zaburzeń ortoptycznych z dysleksją jako zaburzenia rozwoju językowego u dziecka ma charakter masowy. W szkołach nie jest utożsamiana z zaburzeniami widzenia, wynikającymi ze złej pracy soczewki oka (akomodacja oka) i braku współpracy pomiędzy oczami (widzenie obuoczne).
Tymczasem istnieje specyficzna odmiana dysleksji: dysleksja wzrokowa.
Reasumując, warto więc prowadzić stymulację funkcji wzrokowych, która niewiele kosztuje, niż terapię funkcji wzrokowych, która jest czasochłonna i na pewno o wiele droższa.
Zabawowa forma ćwiczeń sprawia, że dziecko nie odczuwa presji ćwiczeń. Użyte w nich zabawki, pomoce i inne przedmioty na pewno znajdą się w pokoju każdego malucha, można je też wykonać samodzielnie. ❝
Twój trener – Iwona Zając
Obejrzyj pełny cykl ćwiczeń i zabaw dotyczący Stymulacji Funkcji Wzrokowych u dzieci czteroletnich.
Ćwiczenia z dziećmi w wieku 4 lat.